Яка інформація про вашу картку потрібна зловмисникам?
Їм потрібні реквізити Вашої картки: номер картки, ім'я та прізвище власника, термін дії, код перевірки автентичності картки (три цифри на зворотному боці, наприклад, CVV або CVC), ПІН-код. Також код з смс для підтверджень платежів і переказів на тих сайтах, де платежі потрібно підтверджувати за допомогою такого коду.
Місце дії: магазин або кафе
1. Ви платите звичайною банківською картою
Зловмисником може виявитися працівник сфери торгівлі та послуг. Офіціант, касир або продавець, приймаючи для розрахунку Вашу банківську карту, може сфотографувати потрібні дані (номер карти, термін дії, ім'я власника і код на зворотному боці), а після розплатитися їй в Інтернеті.
Як запобігти?
Розраховуючись, постарайтеся не випускати з виду свою карту. І вводите ПІН-код так, щоб він не був видний стороннім.
2. Ви платите через термінал, але оплата не проходить
У кафе офіціант приносить вам POS-термінал (на картинці), Ви розплачуєтеся, але тут офіціант каже, що оплата не пройшла, і просить повторно ввести ПІН-код. Роблячи це, ви ризикуєте заплатити двічі.
Як запобігти?
Підключіть смс-повідомлення про платежі. Обов'язково попросіть чек з повідомленням про збій або відмову від операції (POS-термінал завжди друкує такий).
3. Ви платите карткою з системою безконтактної оплати
Картами з системою безконтактної оплати можна розплачуватися миттєво, в один дотик, якщо ваш платіж не перевищує певний ліміт. ПІН-код при цьому вводити не потрібно. Зловмисники можуть викрасти гроші з такої картки, притуливши зчитувач або POS-термінал до сумки.
Як запобігти?
Щоб безконтактна оплата не проходила без вашого відома, карту краще зберігати в екранує відсіку гаманця, сумки або спеціальному чохлі для банківських карт.
Місце дії: банкомат
Найпоширеніший спосіб крадіжки реквізитів карти (номер, ім'я та прізвище власника, термін дії) при її використанні в банкоматі — установка на банкомат скімера. Це спеціальний пристрій, який копіює дані з магнітної смуги карти. Можуть вкрасти і пін-код, встановивши на банкомат приховану камеру або накладну клавіатуру. Підроблену клавіатуру ставлять прямо поверх оригінальної, і сам банкомат реагує на натискання як зазвичай — ви навіть не помітите, що щось йде не так. Зловмисники, використовуючи вкрадені дані, можуть виготовити копію Вашої картки.
Як запобігти?
Скіммер здатний вкрасти інформацію тільки з магнітної смуги, але не зі спеціального чіпа.
Місце дії: де завгодно
1. Ви отримали тривожне смс-повідомлення або дзвінок від родича
З незнайомого номера вам пише або дзвонить нібито родич і каже, що потрапив у біду і йому терміново потрібні гроші, але часу пояснювати ситуацію у нього немає. У таких повідомленнях часто маніпулюють терміновістю ситуації, і надсилають їх у вкрай незручний час, наприклад, вночі.
Як запобігти?
Не поспішайте переводити гроші. Спробуйте з'ясувати деталі - зазвичай довгі розмови не входять в плани зловмисників. Якщо з'ясувати нічого толком не вдалося, передзвоніть родичу, від імені якого звертаються, щоб переконатися, чи він вам дзвонить/пише.
2. Вам прийшло повідомлення "від банку"
З незнайомого номера приходить смс-повідомлення, що ваша карта заблокована. В смс вказано номер, за яким потрібно зателефонувати для уточнення деталей. Зателефонувавши, ви потрапите в фальшиву службу безпеки банку, де вас будуть переконувати повідомити дані карти або підійти до найближчого банкомату і провести операції. Виконавши вказівки зловмисників, ви відкриєте їм доступ до карти і вони вкрадуть ваші гроші.
Як запобігти?
Чи не передзвонюйте — спершу з'ясуйте, чи дійсно дзвонили з Вашого банку. Справжні банки зазвичай надсилають повідомлення з одного і того ж номера. Крім того, на вашій картці вказаний телефонний номер для зв'язку з банком — зателефонуйте по ньому і уточніть, заблокована вона. Або зверніться до співробітників найближчого відділення банку.
3. Вам телефонують з держустанови
Вам телефонують люди і представляються співробітниками банку, прокуратури, суду, Міністерства охорони здоров'я, Міністерства фінансів та інших установ. Вони повідомляють, наприклад, про належний відшкодування збитку від дій шахраїв: про компенсацію за куплені Медичні товари або послуги екстрасенсів. Якщо для отримання обіцяної компенсації «співробітник» попросить вас щось оплатити (прибутковий податок, податок на прибуток, банківський збір, обов'язкову страховку, держмито, комісію за переказ грошей), а тим більше попросить надати паспортні дані або банківські реквізити, це-Телефонний шахрай.
Як запобігти?
Не слідуйте вказівкам і нічого не оплачуйте. Не надавайте особисту інформацію, у справжніх співробітників вона вже є.
Місце дії: будинок
1. Вам прийшов лист або повідомлення
Ви отримуєте поштою повідомлення на бланку з реквізитами банку. У ньому сказано, що суд постановив виплатити вам компенсацію, для цього потрібно зв'язатися з контактною особою. І якомога швидше, інакше компенсація перейде на користь держави — так зловмисники підштовхують вас діяти.
Як запобігти?
Не поспішайте зв'язуватися з контактною особою, зазначеною в листі, перевірте дані. Зателефонуйте за номером телефону для звернень, вказаним на офіційному сайті банку. Якщо лист виявився фальшивим, зверніться зі скаргою в правоохоронні органи.
Захистіться від шахраїв:
Що робити, якщо ви все-таки зіткнулися з шахрайством?
Якщо з вашої банківської карти раптом списали гроші:
Компенсація
Отримавши ваше заяви, банк проведе службове розслідування і вирішить питання про відшкодування збитку. Якщо ви дотримувалися заходів безпеки і звернулися в банк не пізніше наступного дня після того, як він повідомив Вас про незаконну операцію, то можете розраховувати на відшкодування. Однак якщо ви самі повідомили зловмисникам ПІН-код або код з смс, необхідний для підтвердження платежів і переказів, на жаль, банк не поверне вам грошей.
Їм потрібні реквізити Вашої картки: номер картки, ім'я та прізвище власника, термін дії, код перевірки автентичності картки (три цифри на зворотному боці, наприклад, CVV або CVC), ПІН-код. Також код з смс для підтверджень платежів і переказів на тих сайтах, де платежі потрібно підтверджувати за допомогою такого коду.
Місце дії: магазин або кафе
1. Ви платите звичайною банківською картою
Зловмисником може виявитися працівник сфери торгівлі та послуг. Офіціант, касир або продавець, приймаючи для розрахунку Вашу банківську карту, може сфотографувати потрібні дані (номер карти, термін дії, ім'я власника і код на зворотному боці), а після розплатитися їй в Інтернеті.
Як запобігти?
Розраховуючись, постарайтеся не випускати з виду свою карту. І вводите ПІН-код так, щоб він не був видний стороннім.
2. Ви платите через термінал, але оплата не проходить
У кафе офіціант приносить вам POS-термінал (на картинці), Ви розплачуєтеся, але тут офіціант каже, що оплата не пройшла, і просить повторно ввести ПІН-код. Роблячи це, ви ризикуєте заплатити двічі.
Як запобігти?
Підключіть смс-повідомлення про платежі. Обов'язково попросіть чек з повідомленням про збій або відмову від операції (POS-термінал завжди друкує такий).
3. Ви платите карткою з системою безконтактної оплати
Картами з системою безконтактної оплати можна розплачуватися миттєво, в один дотик, якщо ваш платіж не перевищує певний ліміт. ПІН-код при цьому вводити не потрібно. Зловмисники можуть викрасти гроші з такої картки, притуливши зчитувач або POS-термінал до сумки.
Як запобігти?
Щоб безконтактна оплата не проходила без вашого відома, карту краще зберігати в екранує відсіку гаманця, сумки або спеціальному чохлі для банківських карт.
Місце дії: банкомат
Найпоширеніший спосіб крадіжки реквізитів карти (номер, ім'я та прізвище власника, термін дії) при її використанні в банкоматі — установка на банкомат скімера. Це спеціальний пристрій, який копіює дані з магнітної смуги карти. Можуть вкрасти і пін-код, встановивши на банкомат приховану камеру або накладну клавіатуру. Підроблену клавіатуру ставлять прямо поверх оригінальної, і сам банкомат реагує на натискання як зазвичай — ви навіть не помітите, що щось йде не так. Зловмисники, використовуючи вкрадені дані, можуть виготовити копію Вашої картки.
Як запобігти?
Скіммер здатний вкрасти інформацію тільки з магнітної смуги, але не зі спеціального чіпа.
- Перевірте банкомат: чи немає на ньому сторонніх пристроїв. Клавіатура не повинна відрізнятися за фактурою, а тим більше хитатися.
- Коли вводите ПІН-код, завжди прикривайте клавіатуру вільною рукою, щоб ніхто не підглянув.
- Намагайтеся користуватися банкоматами всередині відділень банків. Їх частіше перевіряють і краще охороняють.
Місце дії: де завгодно
1. Ви отримали тривожне смс-повідомлення або дзвінок від родича
З незнайомого номера вам пише або дзвонить нібито родич і каже, що потрапив у біду і йому терміново потрібні гроші, але часу пояснювати ситуацію у нього немає. У таких повідомленнях часто маніпулюють терміновістю ситуації, і надсилають їх у вкрай незручний час, наприклад, вночі.
Як запобігти?
Не поспішайте переводити гроші. Спробуйте з'ясувати деталі - зазвичай довгі розмови не входять в плани зловмисників. Якщо з'ясувати нічого толком не вдалося, передзвоніть родичу, від імені якого звертаються, щоб переконатися, чи він вам дзвонить/пише.
2. Вам прийшло повідомлення "від банку"
З незнайомого номера приходить смс-повідомлення, що ваша карта заблокована. В смс вказано номер, за яким потрібно зателефонувати для уточнення деталей. Зателефонувавши, ви потрапите в фальшиву службу безпеки банку, де вас будуть переконувати повідомити дані карти або підійти до найближчого банкомату і провести операції. Виконавши вказівки зловмисників, ви відкриєте їм доступ до карти і вони вкрадуть ваші гроші.
Як запобігти?
Чи не передзвонюйте — спершу з'ясуйте, чи дійсно дзвонили з Вашого банку. Справжні банки зазвичай надсилають повідомлення з одного і того ж номера. Крім того, на вашій картці вказаний телефонний номер для зв'язку з банком — зателефонуйте по ньому і уточніть, заблокована вона. Або зверніться до співробітників найближчого відділення банку.
3. Вам телефонують з держустанови
Вам телефонують люди і представляються співробітниками банку, прокуратури, суду, Міністерства охорони здоров'я, Міністерства фінансів та інших установ. Вони повідомляють, наприклад, про належний відшкодування збитку від дій шахраїв: про компенсацію за куплені Медичні товари або послуги екстрасенсів. Якщо для отримання обіцяної компенсації «співробітник» попросить вас щось оплатити (прибутковий податок, податок на прибуток, банківський збір, обов'язкову страховку, держмито, комісію за переказ грошей), а тим більше попросить надати паспортні дані або банківські реквізити, це-Телефонний шахрай.
Як запобігти?
Не слідуйте вказівкам і нічого не оплачуйте. Не надавайте особисту інформацію, у справжніх співробітників вона вже є.
Місце дії: будинок
1. Вам прийшов лист або повідомлення
Ви отримуєте поштою повідомлення на бланку з реквізитами банку. У ньому сказано, що суд постановив виплатити вам компенсацію, для цього потрібно зв'язатися з контактною особою. І якомога швидше, інакше компенсація перейде на користь держави — так зловмисники підштовхують вас діяти.
Як запобігти?
Не поспішайте зв'язуватися з контактною особою, зазначеною в листі, перевірте дані. Зателефонуйте за номером телефону для звернень, вказаним на офіційному сайті банку. Якщо лист виявився фальшивим, зверніться зі скаргою в правоохоронні органи.
Захистіться від шахраїв:
- Підключіть мобільний банк, щоб відстежити операції, які ви не здійснювали. Так ви зможете оперативно відреагувати на дії шахраїв — а час в цьому випадку дуже важливо.
- Не зберігайте великі суми грошей на картці, яку ви носите з собою і використовуєте для повсякденних витрат.
- Якщо ви плануєте використовувати карту не тільки в країні в якій проживаєте — обов'язково повідомте про це співробітникам банку.
- Розкажіть літнім родичам про хитрощі шахраїв — саме вони найчастіше стають мішенню зловмисників.
Що робити, якщо ви все-таки зіткнулися з шахрайством?
Якщо з вашої банківської карти раптом списали гроші:
- Якомога швидше зателефонуйте в банк (номер є на звороті карти), повідомте про шахрайську операцію і заблокуйте карту.
- Зверніться до відділення банку і попросіть виписку по рахунку. Напишіть заяву про незгоду з операцією. Збережіть примірник заяви з відміткою банку про прийом.
- Зверніться до правоохоронних органів із заявою про розкрадання.
Компенсація
Отримавши ваше заяви, банк проведе службове розслідування і вирішить питання про відшкодування збитку. Якщо ви дотримувалися заходів безпеки і звернулися в банк не пізніше наступного дня після того, як він повідомив Вас про незаконну операцію, то можете розраховувати на відшкодування. Однак якщо ви самі повідомили зловмисникам ПІН-код або код з смс, необхідний для підтвердження платежів і переказів, на жаль, банк не поверне вам грошей.